Monday, November 9, 2015

Hubungan Antara Penyakit Jantung dan Stress

Ada banyak hubungan antara dua penyakit tersebut. Antara satu dengan lain dapat saling menyumbang terhadap perkembangan satu sama lain, juga saling menggangu rawatannya. Dibawah ini adalah beberapa penemuan terkemuka hasil kajian dua dekad terakhir:

  • Stress boleh mempengaruhi irama jantung, meningkatkan tekanan darah, menyebabkan gumpalan darah dan menyebabkan peningkatan tekanan hormon secara kronik. Menurut American Heart Association, didapati bahawa stress boleh menyebabkan orang menjadi kurang memberi perhatian kepada pemakanan dan kesihatan secara keseluruhan.
  • Sress sering kelihatan pada orang-orang yang pernah terkena serangan jantung atau yang pernah menjalani Cardiopulmonary Bypass Surgery (pengalihan fungsi jantung dan paru-paru semasa operasi). Data dari NIMH menunjukan bahawa 1 daripada 3 orang yang selamat dari serangan jantung pernah bertarung dengan stress selama masa pemulihan.
  • Stress akan membuat orang yang mengidap penyakit jantung jadi lebih sukar untuk menjalankan rawatan dan mematuhi pola makan sesuai preskripsi doktor dan sukan rutin. Hasilnya, orang yang mengidap stress sekaligus penyakit jantung akan diramalkan lebih lama sembuh (data dari Cleveland Clinic Journal of Medicine). Selain itu orang dengan penyakit jantung cenderung lebih negatif terhadap ramalan tersebut, yang mana akan memburukkan stress nya juga.
  • Penyakit jantung dan stress adalah penyakit yang serius. Untungnya, dua penyakit tersebut seringkali dapat dikawal melalui rawatan dan perubahan gaya hidup. Jika anda pernah didiagnosis mengidap salah satu atau bahkan dua keadaan tersebut, dapatkan nasihat baik-baik dengan doktor anda untuk mencari rawatan dan pilihan gaya hidup yang tepat.

0 ulasan :

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails